Thursday, January 15, 2009

HAMAS-FATAH DAN PALESTINE

Assalamualaikum

Berita hari ini 15/01.2009 melaporkan bahawa lebih dari 1000 orang Palestine telah terbunuh hasil dari serangan ganas tentera yahudi Israel laknatuLLAh alaihim. Selaku muslim marilah kita bersama teruskan berdoa selepas sahaja solat fardhu dan sunnat. Mudah-mudahan usaha sekecil ini di berkati dan bersama-sama dimakbolkan Allah.

Teringat semasa saya berada di USM minggu Jumaat yang 9/01/2009 lalu, di Penang ratusan pelajar berhimpun menentang kekejaman yahud termasukalah TNC HEP, begitu juga di UMP mahupun di UKM, UIA dan setiap IPTA mengadakan demostrasi secara aman untuk menunjukkan bahawa tidak sama sekali meredhakan apa yang telah dilakukan oleh Israel.

Sebagai perkongsian, ingin saya kongsikan ceramah Palestine yang disampaikan oleh Ybhg. Prof. Dr. Mohamad Redzuan Pakar Sejarah dari Jabatan Sejarah , UM, bermula jam 2.15ptg di Dewan Kulaih 2 Blok W UMP. Itu pun masuk dah lewat jam 3.20ptg kerana sebelum itu ada terdapat temubual SKT bersama Pengarah PBMSK dan Ketua Jabatan Sains Kemanusiaan.

Antara pekara yang beliau perkatakan dalam ucapannya:

1.Isu pengebom berani mati
- Bukan mudah untuk menjadi pengebom berani mati yang mana terdapat syarat-syaratnya. Ini kerana senjata pengebom berani mati inilah yang telah menyebabkan Israel menghentikan serangam ganasnya beberapa tahun yang lalu. Israel di bom di merata-rata tempat yang ada perhimpunan di Bangunan, Super Market an restoran. Akibatnya mereka tidak berani berhimpun lagi. Kembali kepada syarat untuk menjadi Pengembom Berani mati antaranya:

a)Belum berkahwin, teruna. Ini kerana mereka yang sudah berkahwin ada tanggungjawabnya,
b)Tiada lagi keluarga (keluarga mati diserang yahud) tiada apa lagi ertinya untuk hidup di dunia ini.
c) Umur antara 20-30 tahun, muda bertenaga masih gagah.
d)Tidak tinggal solat (muslim, mukmin kerana Allah dan Agama Islam, bukan suka-suka sahaja).Bukan semua orang berani letupkan dirinya.

2. Hamas vs Fatah
- Rakyat telah muak dan cuak dengan sikap pemimpin Fatah yang seperti kacang lupakan kulit, dikalangan mereka sanggup mengkhianati rakyat dengan kemewahan yang diberikan Israel di sebalik kesusahan rakyat. Ada di kalangan mreka yang menpunyai aset harta bernilai jutaan USD.Maka dengan pilihanraya yang lalu Hamas diberikan mandat untuk mentadbir Palestin walaupun menimbukan ketidak puasan hati Pemimpin Fatah.
Berbanding Fatah pemimpin HAmas lebih berkorban untuk rakyat dibuktikan oleh Pemimpin Hamas yang hidup kerana Rakyat dan mati di jalan Allah. Ini terbukti dengan kematian syeikh ahmad yasin dan al-rantisi.Israel merupakan satu-satu negara didunia yang memenjarakan kanak-kanak di dunia ini.Terbaru 14/01/2009 serangan ke atas Masjid dilancarkan memandangkan masjid adalah tempat berkumpulnya ramai di kalangan muslim.

3. Hamas lancar Roket al-Qassam 1, 2 , 3
- Ramai orang yang tidak faham menyatakan pelik pihak Hamas melancarkan roket, kerana ini usaha yang sia-sia. Kita perlu ingat bahawa Yahud adalah satu bangsa yang tersangat penakut, Roket dilancar memakan masa 3 minit untuk sampai yang mana akan dikesan oleh Radar Yahud dan mengarahkan semua bangsa yahud duduk di dalam bahagian bawah tanah. Serangan pertama di waktu pagi ketika subuk untuk ke pejabat @ sekolah . Apabila siren Yahud di on kan maka semua penduduk naik kembali ke rumah untuk memasak contohnya maka sekali lagi Roket ke 2 dilancarkan mereka bertepiaran lari sekali lagi masuk bawah tanah dan ini menimbukan fobia mereka. Walaupun mereka tidak terbunuh tapi mentaliti mereka sebenarnya terbunuh dek keadaan sedemikian rupa.Roket sebenarnya hanya mengenai jalanraya tanpa ada sesipa yang tercedera. Al-Qassam 1) 3KM 2)9KM 3)10KM. Terkini adalah 50KM yang mampu untuk semua bahagaian di Israel. Roket ciptaan sendiri terdapat campuran gula dan garam (ala main mercun buluh atau paip).

Akhir kata "Mereka yang kuat akan memerintah yang lemah" Bersatu tidak mungkin dengan agenda politik tetapi melalui agenda keilmuaan yang disandarkan kepada al-Quran dan al-Sunnah.

Semoga hati-hati kita memahami perjuangan sedara semuslim kita di Palestine dengan lebih dekat lagi. Ammen

"HAti-hati jaga Hati hati-hati di jalanraya Kehidupan"

Bak kata Dato' Tie Lian Kerr Pegawai Khas kepada MB Pahang semasa temuramah di Pahang FM jam 10.30pg 15/01/2009.

" Kaum di Malaysia hari ini telah melupakan Family berbanding Prosperity, jadi kembalilah ke asal utamakan Kekeluagaan dan Persahabatan (Perdamaian)"

No comments: